Terapia logopedyczna
Zajęcia logopedyczne w grupie I "Pszczółki"
Zajęcia logopedyczne grupowe w grupie "Pszczółki" odbywają się w czwartki.
Zajęcia logopedyczne w grupie II "Motylki"
Zajęcia logopedyczne w grupie "Motylków" odbywają się we wtorek i piątek. Dzieci przynoszą teczkę w formacie A4, w której będą umieszczane wskazówki do pracy w domu oraz karty pracy. Teczkę z wypełnionymi kartami przynoszą na kolejne zajęcia.
Zajęcia logopedyczne w grupie III "Biedronki"
Zajęcia logopedyczne w grupie "Biedronek" odbywają się w środę, czwartek i piątek. Dzieci przynoszą teczkę w formacie A4, w której będą umieszczane wskazówki do pracy w domu oraz karty pracy. Teczkę z wypełnionymi kartami przynoszą na kolejne zajęcia.
Zajęcia logopedyczne w grupie IV "Słoneczka"
Zajęcia logopedyczne w grupie "Słoneczek" odbywają się w poniedziałek, wtorek i środę. Dzieci przynoszą teczkę w formacie A4, w której będą umieszczane wskazówki do pracy w domu oraz karty pracy. Teczkę z wypełnionymi kartami przynoszą na kolejne zajęcia.
Czym jest mowa?
Mowa pozwala na wyrażanie swoich myśli, opinii, odczuć, jest istotnym narzędziem zdobywania i przekazywania informacji, stanowi podstawę komunikowania się z otoczeniem. Pierwszymi nauczycielami dziecka są jego rodzice oraz otoczenie, w którym ono przebywa. To właśnie w domu zaczyna się proces nabywania mowy. Wspólne zabawy, czytanie książek, opowiadanie bajek, śpiewanie piosenek, angażowanie w codzienne aktywności – stanowią podstawę rozwoju umiejętności językowych dziecka.
Komu służy terapia logopedyczna?
Rozwój mowy dzieci w wieku przedszkolnym jest bardzo zróżnicowany. Niektóre dzieci zmagają się z wadami wymowy (np. seplenienie, rotacyzm, kappacyzm, mowa bezdźwięczna), inne przejawiają znaczące opóźnienia w rozwoju mowy, zaburzenia słuchu fonematycznego, zaburzenia analizy i syntezy słuchowej. Występowanie powyższych zaburzeń ma istotny wpływ na przebieg procesu nauczania w okresie przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Jaką formę przybierają zajęcia logopedyczne?
Zadaniem terapeuty jest prowadzenie ćwiczeń stymulujących rozwój mowy w taki sposób, aby dziecko chętnie z nim współpracowało, a terapia logopedyczna przynosiła wymierne efekty. W przypadku dzieci w wieku przedszkolnym zajęcia logopedyczne mają charakter zabawowy, ćwiczenia są dostosowane do zainteresowań i możliwości konkretnego dziecka.
Dziecko objęte pomocą logopedyczną posiada własną teczkę, w którym zamieszczane są wskazówki dla rodziców i ćwiczenia do wykonywania w domu.Jakie zadania realizowane są podczas terapii logopedycznej?
Terapia logopedyczna ma na celu stymulowanie rozwoju mowy poprzez:
- usprawnianie aparatu mowy – ćwiczenia narządów artykulacyjnych (warg, podniebienia, języka) oraz aparatu oddechowego (jamy nosowej, krtani),
- wyrównywanie występujących u dzieci opóźnień mowy – zabawy rozwijające mowę: ćwiczenia ortofoniczne, ćwiczenia wzbogacające słownictwo bierne i czynne, dostarczanie prawidłowych wzorców wymowy i eliminowanie nieprawidłowości, ćwiczenia rozumienia i budowania wypowiedzi, zabawy logorytmiczne,
- korekcję wad wymowy – wywoływanie i utrwalanie prawidłowego brzmienia głosek,
- naukę budowania mowy zdaniowej i opowieściowej – zabawy tematyczne, zabawy w pytania i odpowiedzi, układanie i opowiadanie treści historyjek sytuacyjnych, opowiadanie własnymi słowami treści zasłyszanej bajki, zabawy słowne,
- usprawnianie funkcji słuchowych – wysłuchiwanie, rozpoznawanie i nazywanie dźwięków otoczenia, zabawy dźwiękonaśladowcze, odtwarzanie sekwencji dźwiękowych, ćwiczenia pamięci słuchowej, rozwiązywanie zagadek, ćwiczenia rytmiczne,
- usprawnianie małej motoryki – zabawy paluszkowe, zabawy z wykorzystaniem materiałów sensorycznych, przewlekanki, sortowanie małych przedmiotów (guzików, pomponów, fasolek), malowanie palcami, ćwiczenia grafomotoryczne.
Biedronki świętują Europejski Dzień Logopedy
Biedronki świętują Europejski Dzień Logopedy
W dniu 06.03.2025r. dzieci z grupy Biedronek wzięły udział w zajęciach z okazji Europejskiego Dnia Logopedy. W czasie zajęć dzieci wykonywały ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne. Rozwiązywały zagadki słuchowe – rozpoznawały dźwięki otoczenia. Następnie wspólnie z logopedą wykonały dmuchajki do ćw...
Na początku października dzieci z grupy I i II odwiedziła Pani Jesień. Przyniosła ze sobą kosz darów właściwy dla tej pory roku. Dzieci doskonaliły koordynację słuchowo-ruchową podczas opowieści ruchowej "Jesienny spacer". Następnie ćwiczyły poprawny tor oddechowy dmuchając na liście zawieszone na sznureczkach. ...
