Terapia logopedyczna
Zajęcia logopedyczne w grupie I "Pszczółki"
Zajęcia logopedyczne grupowe w grupie "Pszczółki" odbywają się w poniedziałki.
Zajęcia logopedyczne w grupie II "Motylki"
Zajęcia logopedyczne w grupie "Motylków" odbywają się w poniedziałki i środy. W zeszytach są zamieszczane informacje dla rodziców wraz z ćwiczeniami logopedycznymi dla dzieci do pracy w domu. Po zajęciach proszę o zabieranie zeszytów do domów.
Zajęcia logopedyczne w grupie III "Biedronki"
Zajęcia logopedyczne w grupie "Biedronek" odbywają się w czwartki i piątki. W zeszytach są zamieszczane informacje dla rodziców wraz z ćwiczeniami logopedycznymi dla dzieci do pracy w domu. Po zajęciach proszę o zabieranie zeszytów do domów.
Zajęcia logopedyczne w grupie IV "Słoneczka"
Zajęcia logopedyczne w grupie "Słoneczek" odbywają się we wtorki i w środy. W zeszytach są zamieszczane informacje dla rodziców wraz z ćwiczeniami logopedycznymi dla dzieci do pracy w domu. Po zajęciach proszę o zabieranie zeszytów do domów.
Etapy normatywnego rozwoju mowy dzieci:
Dziecko 3-letnie:
- W swoim zasobie słów ma ok. 1000 wyrazów
- Buduje zdania proste i złożone
- Może zniekształcać niektóre wyrazy, choć zna ich właściwą formę
- Rozpoznaje i nazywa przedmioty oraz osoby z najbliższego otoczenia
- Tworzy własne określenia/ nazwy przedmiotów oraz czynności
- Może zmiękczać głoski syczące i szumiące, głoskę /r/ realizować jako /j/
Dziecko 4-letnie:
- Rozumie i nazywa proste związki przyczynowo – skutkowe
- Mówi ok. 2000 słów
- Jego mowa jest zrozumiała dla osób z najbliższego otoczenia
- Zadaje wiele pytań
- Może zastępować głoski szumiące syczącymi, a głoskę /r/ wymawiać jak /l/
Dziecko 5-letnie:
- Mówi ok.3500 słów
- Pojawia się mowa narracyjna
- Potrafi różnicować słuchowo głoski
- Jego mowa jest w pełni zrozumiała dla osób spoza najbliższego otoczenia
- Buduje złożone składniowo wypowiedzi
- W mowie powinny pojawiać się głoski szumiące
- Głoska /r/ może być wymawiana jako /l/
Dziecko 6-letnie:
- Mówi ok. 5000 słów
- Posługuje się poprawnymi formami gramatycznymi i fleksyjnymi
- W jasny sposób komunikuje swoje potrzeby
- Realizuje wszystkie głoski języka polskiego
- Potrafi wyciągać wnioski
- Opowiada i komentuje otaczającą rzeczywistość
Drogi Rodzicu, aby wspierać rozwój mowy dziecka:
- Nie zdrabniaj słów kiedy coś opowiadasz
- Mów do dziecka poprawną polszczyzną
- Wykonuj razem z synem/córką zalecone ćwiczenia artykulacyjne
- Kiedy dziecko coś opowiada nie przerywaj mu i nie dopowiadaj
- Podawaj pokarmy o zróżnicowanej konsystencji
- Proponuj dziecku zabawy ruchowe zarówno w domu jak i na świeżym powietrzu
- Codziennie czytajcie książki i opowiadajcie co widzicie na ilustracjach
- Wysłuchujcie dźwięków z otoczenia i nazywajcie je
- Bawcie się w zabawy sensoryczne
- Układajcie puzzle
Na początku października dzieci z grupy I i II odwiedziła Pani Jesień. Przyniosła ze sobą kosz darów właściwy dla tej pory roku. Dzieci doskonaliły koordynację słuchowo-ruchową podczas opowieści ruchowej "Jesienny spacer". Następnie ćwiczyły poprawny tor oddechowy dmuchając na liście zawieszone na sznureczkach. ...